Το μαγνήσιο είναι ένα στοιχείο που υπάρχει άφθονο στη φύση.
Είναι το 9ο πιο διαδεδομένο στοιχείο στο σύμπαν, το 8ο στο φλοιό της γης και το 3ο στη θάλασσα.

Πήρε το όνομά του από τη Μαγνησία της Θεσσαλίας. Οι Ρωμαίοι το έλεγαν Magnesia alba λόγω του λευκού χρώματος των ανθρακικών αλάτων που βρίσκονταν στο νομό Μαγνησίας.
Για πρώτη φορά απομονώθηκε το 1808 από τον Σερ Χάμφρι Ντέιβι (Sir Humphry Davy) ενώ το 19ο αιώνα το χρησιμοποιούσαν ως αντιόξινο, υπακτικό και ως αντίδοτο σε δηλητήρια.

Αποτελεί το κεντρικό άτομο στο μόριο της χλωροφύλλης, μίας σύνθετης χημικής ένωσης, η οποία δίνει το πράσινο χρώμα στα φυτά και έχει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της φωτοσύνθεσης και επομένως στην επιβίωση των φυτών.

Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχουν αυξανόμενες αποδείξεις για την ευεργετική δράση του μαγνησίου σε πολλές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού.Στον ανθρώπινο οργανισμό, αποτελεί το 4ο σε συγκέντρωση κατιόν μετά το νάτριο, το κάλιο και το ασβέστιο και το 2ο στον ενδοκυττάριο χώρο μετά το κάλιο. Το ανθρώπινο σώμα περιέχει 22-26 gr μαγνησίου τα οποία βρίσκονται κυρίως στα οστά και στους μυς και μόνον το 1% βρίσκεται στον εξωκυττάριο χώρο.

Η βιολογική δράση του μαγνησίου οφείλεται στην ικανότητά του να κάνει χηλικές ενώσεις (πολύ σταθερές ενώσεις που σχηματίζονται μεταξύ μεταλλικών στοιχείων όπως το μαγνήσιο, ο σίδηρος κ.ά. και οργανικών ενώσεων όπως η αιμοσφαιρίνη, η χλωροφύλλη, η τριφωσφονική αδενοσίνη-ATP κ.ά.), αλλά και να ανταγωνίζεται τη δράση του ασβεστίου.
Το μαγνήσιο συμμετέχει ως συμπαράγοντας σε περισσότερες από 300 χημικές αντιδράσεις όπως η σύνδεση ορμονών (ινσουλίνη, θυροξίνη, τεστοστερόνη κ.ά.) με τον υποδοχέα και η έκφραση της βιολογικής δράσης τους, η μεταφορά του σήματος νευροδιαβιβαστών (ντοπαμίνη, κατεχολαμίνες, σεροτονίνη, GABA κ.ά.), η σύνθεση νουκλεϊκών οξέων και πρωτεϊνών, ο μεταβολισμός των υδατανθράκων και των λιπών, η μυϊκή σύσπαση, η δραστηριότητα των νευρώνων, ο αγγειοκινητικός τόνος, η σύνδεση του ασβεστίου στους διαύλους του.

Γενικότερα, το μαγνήσιο διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην ρύθμιση της ενέργειας του σώματος, στη λειτουργία του νευρικού και μυϊκού συστήματος καθώς και στην υγεία των οστών ενώ θεωρείται ο φυσικός ανταγωνιστής ασβεστίου.

Το μαγνήσιο δεν παράγεται απο τον οργανισμό, αλλά προσλαμβάνεται απο τις τροφές.

Οι ημερήσιες ανάγκες σε μαγνήσιο σχετίζονται με το φύλο, την ηλικία και διάφορες φυσιολογικές καταστάσεις όπως η εγκυμοσύνη και ο θηλασμός. Οι γυναίκες σε αυτήν τη περίοδο της ζωής τους έχουν αυξημένες ανάγκες.
Η συνιστώμενη διαιτητική πρόσληψη μαγνησίου, σύμφωνα με το National Institute of Health καθώς και το Food & Nutrition Board είναι:

To μαγνήσιο βρίσκεται άφθονο σε όλες τις τροφές εκτός από τα λίπη. Μεγάλες ποσότητες μαγνησίου βρίσκονται σε όλα τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά αφού το μαγνήσιο αποτελεί συστατικό της χλωροφύλλης καθώς και στα δημητριακά ολικής άλεσης, στα σιτηρά, στους ξηρούς καρπούς και στο νερό. Μικρότερες ποσότητες περιέχονται στην σοκολάτα, στα φρούτα, στο κρέας και στο ψάρι και στα γαλακτοκομικά.
Τα προϊόντα ολικής άλεσης περιέχουν περισσότερο μαγνήσιο από τα επεξεργασμένα, γιατί η επεξεργασία των τροφών επηρεάζει σημαντικά την περιεκτικότητά τους σε μαγνήσιο, την οποία μπορεί να μειώσει μέχρι και 85%. Το μαγείρεμα και ιδιαίτερα το βράσιμο των τροφών, μειώνει σημαντικά την περιεκτικότητά τους σε μαγνήσιο.

Τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο σύμφωνα με το National Institute of Health είναι :

 

Το μαγνήσιο των τροφών απορροφάται στο έντερο, κυρίως στη νήστιδα και τον ειλεό και το ποσοστό απορρόφησής του ποικίλει μεταξύ 11-65%. Θετική επίδραση στην απορρόφηση έχουν η βιταμίνη D και η παραθορμόνη ενώ το ασβέστιο, ο φώσφορος και η πλούσια σε λίπος διατροφή μειώνουν την απορρόφησή του.
Ο νεφρός αποτελεί κύριο ρυθμιστή του μαγνησίου στο σώμα, έχοντας την ικανότητα να αποβάλλει μέχρι και το 100% του ιόντος σε περιπτώσεις περίσσειας.

Παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα του μαγνησίου στον οργανισμό είναι:

  • Η ανεπαρκής διαιτητική πρόσληψη λόγω της επεξεργασίας των τροφών και της δυτικού τύπου διατροφής
  • Αυξημένες ανάγκες όπως σε περιπτώσεις σωματικού ή πνευματικού stress και εγκυμοσύνης
  • Αυξημένη αποβολή από το γαστρεντερικό σωλήνα (διαρροϊκά σύνδρομα κ.ά.) και τον νεφρό (μακροχόνια χρήση διουρητικών κ.ά.)
  • Η πρόοδος της ηλικίας

Τον τελευταίο αιώνα διαπιστώθηκε μία προοδευτική μείωση της ημερήσιας πρόσληψης μαγνησίου με αποτέλεσμα η πρόσληψή του να είναι μικρότερη από την απαιτούμενη και η έλλειψή του συχνότερη από την αναμενόμενη.

Σύμφωνα με έρευνες, έλλειψη μαγνησίου παρατηρείται στο 2,5-15% του πληθυσμού. Είναι συχνή στους νοσηλευόμενους ασθενείς (7-11%) ενώ συνυπάρχει συχνά με την έλλειψη και άλλων στοιχείων. Υπομαγνησιαιμία έχει παρατηρηθεί στο 40% των περιπτώσεων υποκαλιαιμίας, στο 30% των περιπτώσεων υποφωσφαταιμίας και στο 23% των περιπτώσεων υπονατριαιμίας και υπασβεστιαιμίας.

Οι συνηθέστερες αιτίες έλλειψης μαγνησίου είναι:

  1. Η μειωμένη πρόσληψη
    • Τρόφιμα με μικρότερη ποσότητα μαγνησίου
    • Κακή διατροφή (πλούσια σε κρέας και λίπος)
  2. Οι αυξημένες ανάγκες
    • Εγκυμοσύνη και θηλασμός
    • Αθλητισμός – έντονη σωματική δραστηριότητα
    • Άγχος
  3. Η μειωμένη απορρόφηση
    • Γαστρεντερολογικά νοσήματα
    • Κατάχρηση υπακτικών
    • Χρήση φαρμάκων (χρόνια χρήση αναστολέων της αντλίας πρωτονίων, πλατίνα, αμυνογλυκοσίδες κ.ά)
    • Πρόοδος ηλικίας
    • Αλκοολισμός
  4. Η αυξημένη απέκκριση
    • Διαβήτης
    • Διουρητικά

Η έλλειψη μαγνησίου μπορεί να εκδηλωθεί με:

  • Υποκαλιαιμία – υπασβεστιαιμία
  • Μυϊκούς σπασμούς και κράμπες
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Πονοκέφαλο και ημικρανία
  • Ταχυκαρδίες
  • Αίσθημα χρόνιας κόπωσης (σωματική, πνευματική και συναισθηματική)
  • Μειωμένες αθλητικές επιδόσεις
  • Διαταραχές διάθεσης
  • Βρογχόσπασμο

Η αντιμετώπιση της έλλειψης μαγνησίου γίνεται με χορήγηση συμπληρωμάτων μαγνησίου στα οποία το μαγνήσιο είναι διαθέσιμο ως οξείδιο του μαγνησίου, χλωριούχο, κιτρικό, ασπαρτικό ή πινδολικό μαγνήσιο. Τα σκευάσματα μαγνησίου είναι καλά ανεκτά αλλά μπορεί να προκαλέσουν γαστρεντερικές διαταραχές κυρίως διάρροια. Η χορήγησή τους μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση ορισμένων σκευασμάτων όπως τα διφωσφονικά, τους ανταγωνιστές ασβεστίου κ.ά.

Το σουκροσωμικό μαγνήσιο (UltraMag® Oro) είναι ένα νέο σκεύασμα μαγνησίου το οποίο χρησιμοποιεί τη σουκροσωμική τεχνολογία για τη μεταφορά και απόδοση του μαγνησίου στον οργανισμό.

Στην συγκεκριμένη τεχνολογία, το μαγνήσιο περικλείεται από μία δομή η οποία περνά το γαστρεντερικό σωλήνα αναλλοίωτη αποτρέποντας την αλληλεπίδραση του εν λόγω ιόντος με το γαστρεντερικό βλεννογόνο ενώ εξασφαλίζει υψηλή απορρόφηση στο λεπτό έντερο.

 

Το αποτέλεσμα είναι:

  • αποφυγή ανεπιθύμητων ενεργειών από το γαστρεντερικό σύστημα
  • υψηλή απορρόφηση
  • χορήγηση με γεμάτο ή άδειο στομάχι
  • οποιαδήποτε ώρα της ημέρας
  • απουσία μεταλλικής γεύσης.

Η απουσία ανεπιθύμητων ενεργειών σε συνδυασμό με την υψηλή αποτελεσματικότητα και την εύκολη χορήγηση καθιστούν το προϊόν φιλικό για το χρήστη.

Διατίθεται σε φακελίσκους που περιέχουν κοκκία τα οποία διαλύονται απευθείας στο στόμα και δεν χρειάζεται νερό.

Έχει ευχάριστη γεύση.

H υπερμαγνησιαιμία είναι σπάνια και μπορεί να παρατηρηθεί όταν υπάρχει έκπτωση της νεφρικής λειτουργίας με ταυτόχρονη λήψη υπακτικών ή αντιόξινων που περιέχουν μαγνήσιο ή σε έγκυες γυναίκες μετά από ενδοφλέβια χορήγηση.

Το μαγνήσιο λόγω του βιολογικού του ρόλου προσφέρει σημαντικά οφέλη:

Ανακουφίζει

  • Από την αϋπνία και τον πονοκέφαλο
  • Από την χρόνια κόπωση
  • Από τα συμπτώματα της δυσκοιλιότητας

 Βοηθά

  • Στην καλύτερη λειτουργία της καρδιάς, του νευρικού, του μυϊκού και του αναπνευστικού συστήματος

Συμβάλλει

  • Στη μείωση της αρτηριακής πίεσης
  • Στη διατήρηση της οστικής πυκνότητας
  • Στην προστασία από τον διαβήτη

Μειώνει

  • Το άγχος και το στρες
  • Τις συσπάσεις των μυών και τις κράμπες
  • Τα συμπτώματα του προ-εμμηνορρυσιακού συνδρόμου και της δυσμηνόρροιας
  • Την πιθανότητα εμφάνισης επιπλοκών στην κύηση

 

Πηγές:
  1. Coudray C et al, Magnesium Research, 2005;18(4):215-23
  2. Swaminathan R, Clin. Biochem. Rev. 2003;24:47-66
  3. Φύλλο οδηγιών χρήσης του προϊόντος UltraMag® Oro
  4. Grober U et al, Nutrients 2015;7:8199-8226
  5. Σπυροπούλου Α. Κασσή Ε. «Ο μεταβολισμός του μαγνησίου και οι διαταραχές του», Ελληνικό Ίδρυμα Οστεοπόρωσης, 2011
  6. Boyle NB et al, Magnesium Research, 2016;29(3):120-5
  7. Seelig MS, J.Am. Coll. Nutr. 1994;13(5):429-46
  8. Magnesium, Health Professional Fact Sheet https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/)
  9. Zarean E. et al, Advanced Biomedical Research, 2017, IP: 79.129.0.33
  10. https://el.wikipedia.org/wiki/Μαγνήσιο

Στα Φαρμακεία

Αρ. Γνωστ. ΕΟΦ: 107924/29-11-2017 (O αριθμός γνωστοποίησης δεν επέχει θέση άδειας κυκλοφορίας από τον ΕΟΦ).
Τα συμπληρώματα διατροφής δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατο μίας ισορροπημένης δίαιτας. Το προϊόν αυτό δεν προορίζεται για την πρόληψη, αγωγή ή θεραπεία ανθρώπινης νόσου. Συμβουλευτείτε τον γιατρό αν είστε έγκυες, θηλάζετε, βρίσκεστε υπό φαρμακευτική αγωγή ή αντιμετωπίζετε προβλήματα υγείας. Να φυλάσσεται μακριά από τα μικρά παιδιά. Να μην γίνεται υπέρβαση της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης.